söndag 8 augusti 2010

Huggsexa!

Efter alla sommarens bomturer, har jag verkligen varit riktigt nere i kängorna, och har nästan övervägt att byta hobby helt och hållet. Men skam den som ger sig. Så på solokvist gav jag mig ut för lite jerkfiske från land. Jag åkte ut till en välkänd vik i Karlshamnstrakterna och började banka vatten. På första kastet small det direkt! WUNDEBAR! En liten pinne på knappa kilot fick nästan käken bortryckt av mothugget. Nästa kast, PANG! miss...PANG..miss PANG FAST! En fin gurka på 4 pannor kämpade på riktigt bra. Efter någon minuts fight så fick även denna fisk friheten åter.
Och så här höll det på i ungefär en timme. 6 gurkor upp och 5-6 tappade under fight. Jag fick bryta vid halv fyra snåret, eftersom himmelen öppnade sig och det verkligen hällregnade.
Senare vid sex, halv sju snåret hade regnet slutat och jag kunde inte hålla tillbaka suget efter spöknyckar. Jag åkte ut till samma vik igen och kände lite på vattnet.
En liten gurka som fick posera lite innan den fick simma vidare
Nu var det stendött på den förr så heta platsen. Jag flyttade lite längre bort och sökte upp ett fint stället där vinden legat på tidigare på dagen. Första kastet och en stor virvel bakom min BigBandit.Jag lät betet ligga och sväva ett tag, för att sen sätta ordentlig fart på det igen..... PANG! Brutalhugg från en fin 3 kilos fisk. Upp och kroka av, en snabb vägning och sen i med skrället igen. Två kast senare högg det igen, men fisken missade säkert fyra, fem gånger innan den fastnade. Detta var en mindre fisk runt två kilo och den fick åka i så fort den var losskrokad. Ytterligare en liten pinne fick syna bryggan innan jag bröt för kvällen.
På väg till bilen fick jag sällskap av en liten nyfiken mink, som jag lyckades knäppa några kort på. Helt orädd och lika nyfiken på mig som jag på den. Trevlig naturupplevelse! I kväll kommer jag att sova gott med efterlängtade spöknyckar som sömnmedel. Fan va skönt!


0 kommentarer: