söndag 24 oktober 2010

Rekreationsfiske 24/10

Efter mitt fullständiga fiasko på Blekinge GäddFestival 2010 så har det inte blivit så myket fiska av.
Nu har man fått slicka såren lite och idag bestämde sig, till min stora förvåning, familjen sig för att vi skulle åka upp till klubb-sjön, Reslegylet för att bedriva korvgrillning och njuta av naturen. Efter att ha packat in hela familjen i torslandacontainern så bar det iväg mot sjön, med ett kort pit-stop på City Gross för att bunkra grillkorv. Framme vid sjön startade kära hustrun grillen och jag riggade flugspöt och begav mig ut med en av båtarna. Ute på sjön hälsar Ola mig välkommen och vi pratar lite kort om fisket. Jag upptäckte att jag var alldeles för hungrig och för fiskesugen för att bedriva något längre samtal så flugan åkte ut ganska omgående följt utav behaglig tystnad. I ganska precis 10 minuter fick jag stå och vifta, sen öppnade någon kranen och regnet fullständigt vräkte ner. Jag fick avbryta och ro in till bryggan och söka skydd undan regnet i vindskyddet vid sjön.

Med lite grillad korv i magen steg humöret och regnet drog bort. Jag och vår äldsta tjej begav oss ut på nytt, men denna gången beväpnade med varsitt UL-spö. Efter ett varvs slötande ( bonna trolling, drag rodd eller vad man nu vill kalla det ) så övergav jag årorna i höjd vid bryggan för att plocka upp minstingen som nu också var sugen på att följa med. Efter att ha tagit två vevtag  på rullen så small det på en båge så att det sjöng om det. Ett riktigt kanonhugg som höll på att slita spöt ur handen på mig. En segdragen kamp inleds och jag är riktigt nervös för vad linan, 0,08mm sliten StrikeWire, skulle stå pall för. Fem minuter gick innan jag fick se fisken första gången, men efter 10-15 min så kunde jag äntligen håva en riktigt fin båge!

Vågen drogs till 3,65 kg, Fisken klubbades eftersom hela familjen ville ha den till middag. Efter detta kände vi oss rätt nöjda så vi plockade ihop oss och styrde kosan hemåt.

Skönt med en riktig fajt efter en seg fiskehöst.

måndag 11 oktober 2010

Blekinge Gäddfestival - Summering

Jaha, då var helgen avklarad. Eftersom jag inte har postat något här under helgen så kan ni väl gissa vad detta innebär. Undertecknad har fiskat i två hela dagar utan ett endaste litet hugg, nada, niente NOTHING!

Ve och skam. Det är bara att bryta ihop och ta nya tag antar jag, men just nu känner jag mig riktigt nedtryckt i skorna. Den enda nytta jag gjorde under helgen var att ta mig ett dopp i böljan den blå. Vi låg ankrade utanför en ö och höll som bäst på att fiska av en fin tångvik när jag upptäckte att draggen hade släppt. Eller släppt och släppt, det var schacklet som hade släppt från ankaret. Eftersom vi gjorde av med en dragg under lördagens fiske så kunde vi inte mista detta också. Efter en timmes försök att få upp ankaret som låg på 2½-3 meters djup med hjälp av båtshakar och rep så brast det för mig. Jag klädde av mig allt jag hade på kroppen och tog sedan ett språng ut över relingen och i vattnet. Ner och hämta draggen som tur väl inte satt fast och sen upp snabbt som fan till båten igen. Kallt var bara förnamnet, men efter en snabb påklädning och en kopp te så var man snart i form igen.

Bättre lycka nästa gång.

lördag 9 oktober 2010

BGF !

NU KÖR VI!

fredag 8 oktober 2010

Tejpade knän och pumpade vader.

Nu är vi uppvärmda och taggade till tusen.

Igår eftermiddag/kväll var vi ute och testade båten. En rapp maskin med fina egenskaper i sjön. Lite ovant att ratta stor tvåtaktare igen. Ettrig som tusan och mycket attityd, samt stor törst är väl summeringen. Vi körde en kort sväng in till Matvik med omnejd och sedan tillbaka till Väggahamnen. Summa 15-18 liters förbrukning, utan tokkörning! Jag som vant mig vid 4-taktarnas sävliga och tyst gång fick nästan en chock när vi vrålade igång monstret. Det gick riktigt krabb sjö, men detta klarade båten galant. kunde marcha i 17-20 knop utomskärs, bekvämt och utan problem!

Förutsättningarna då?
Riktigt lågt vatten. Runt meter under det normala. Inte bra.

Blekingegurkorna brukar ju som bekant bli riiiiktigt tjuriga vid lågvatten. Ungefär som frun med PMS på en dålig dag. Testfisket igår gick alltså helt åt Ullared.

Ikväll blir det att ladda tävlingsnerverna med fin whisky, god mat och en god natts sömn, i morgon så jävlar...

torsdag 7 oktober 2010

Uppvärmning inför BLekeinge GäddFestival

Idag blir det lite uppvärmning inför BGF. Först och främst ska vi ut och testa båten, så att allt funkar osv. Hyser inga tvivel om att det inte skulle funka, verkar vara en toppenbalja vi fått låna. Ryds 510GTS med en 75 hästars Mercuryspis i häcken. Alltså läs mellan raderna, vi fick en ursäkt för att åka ut och fiska en stund.

Vädergudarna verkar inte vara oss nådiga, regnet öser ner och vattenståndet är nästan en meter under det normala.

Rapport kommer i kväll eller under morgon förmiddag.

torsdag 30 september 2010

Lycka stavas Toro

Efter att förra veckan ha lämnat in min rulle på service uppe i Svängsta i slutet på förra veckan, så kom då samtalet att den var färdig servar. När jag kommer upp till ABU-Shoppen så visar det sig att den inte alls var färdigservad, den var skrotad och jag skulle få en ny likadan rulle.
Eftersom jag gått och sneglat på RevoToro ett bra tag så......... ja just det. Frågan är ju fri och jag frågade då lite försynt om jag inte kunde få byta upp mig till en Toro mot tillägg givetvis. Grönt ljus och nu sitter jag äntligen här med min efterlängtade Revo Toro 51 HS!

Nu har jag ett giftigt vapen att fighta de stora madammerna under BGF! Bara en vecka kvar och jag är så jävla laddad!

Självklart var jag bara tvungen att åka ut och testa rullen. Den gick som väntat som en dröm och jag som är otroligt petig med utrustningen blev förälskad från första kastet!

Gött mos nu kör vi!

söndag 26 september 2010

Shopping med torskvarning 25/9

Eftersom jag lagt en heldag i Harasjömåla så var jag chanslös när frun deklarerade att dagen skulle spenderas i Kristianstad för att vinterrusta familjen. Det var bara att bryta ihop och komma igen. Första stoppet gjordes vid en skobutik utan för Kristianstad centrum. Jag hittade en fiskebutik, och förklarade snabbt för familjen att de kunde börja kolla på skor så kommer jag "sen". En trevlig liten butik, som verkade vara nyöppnad. De hade väl inte så mycket som jag var intresserad av men  det är ju roligt att kolla ändå. Efter lite snack med säljaren så köpte jag mig ett gummibete en bulldawg kopia från fladen. Sen hittade jag lite sköna Hälleflundrajiggar. Jag fick lite idéer på att bygga mig ett eget gummibete för gädda, så i veckan ska jag försöka rigga klumpen.

Vidare fortsatte tortyren inne i centrum, där jackor och skor skulle provas. Barnen var tjuriga, frun stressad och jag mest sur för alla pengar som rullade iväg. Jag som hade tänkt att investera i en RevoToro innan gäddfestivalen, såg tusenlapparna rinna iväg.

Fem i fyra får jag ett SMS från Patrik. Han undrade om vi skulle ut och pilka torsk i morgon. Jag fick panik eftersom jag inte har en endaste liten torskpilk i lådorna. Men som min räddare i nöden ställde Biltema upp med att ha öppet till kl 17! Av princip så brukar jag bara gå förbi jakt & fiske avdelningen på Biltema, då jag bara tycker att de haft skit på hyllorna vad gäller fiske. Nu fick jag ändra min uppfattning. De hade ju faktiskt ett par olika pilkar och några torsk riggar. Så nu väntar vi bara in morgondagen så får vi se om det blir någon torsk på kroken!