torsdag 6 maj 2010

Blänkaren 2010




För andra året i rad hade jag tänkt bevista havsöringstävlingen "Blänkaren"
Vilken går av stapeln längs hela skånes kust, med målgång i Ystad.

Klockan 4 hämtade jag en kille vid namn Linus, som jag endast haft kontakt med via forumet fiskesnack.com.

Från Karlshamn gick nu färden ner mot Skåneland. Eftersom det skulle blåsa Ost till sydost så bestämde vi ( njaa det var nog mest jag som bestämde) oss för att ta sikte på Kåseberga eller Hammarsbackar som startpunk.

Väl framme så visade det sig att det var för mycket gräs och skräp i vattnet för vår smak, så vi letade oss så sakteliga öster ut.

Hela förmiddagen gick utan en känning men med lite grillad korv med smak av sandstrand och saltstänk så kände vi oss laddade igen.

vi fortsatte vårt sökande på fisken och gjorde ett stopp någon stans söder om Simrishamn.

Efter lite trugande så fick Linus en följare, följt av ännu en och rätt vad det var stod Linus med fast fisk på spöet!

Det var en liten grönländare, dvs en liten blank fisk, precis på 50cm.

Efter att ha krokat av och satt tillbaka den lille, så fortsatte vi att fiska.

I mitt första kast efter Linus fisk så kände jag en darrning i spöet som övergick i ett bestämt hugg! Yes! Fast fisk, ÄNTLIGEN! Efter en skön drill så visade sig en 2 kilos fisk, tyvärr bara halvblank eller vid lite eftertanke inte ens halvblank, närmare bestämt en vanlig besa. Efter lite velande så fick även denna friheten tillbaka.

Summa sumarium, en skön dag, och så fick jag ju en trevlig ny fiskekompis!

Tack Linus!




0 kommentarer: