söndag 30 maj 2010

En sjöman älskar havets våg!

Lördagen var vigd åt fiske. Till och med sanktionerat av frun. Hon hade kommit fram till att ha mig hemma skulle vara outhärdligt, om jag inte får fiska av mig lite. Min gamla klasskamrat och trogna fiskekamrat Mårten gjorde upp planer på att ge oss ut med Mårtens båt. Jakten skulle riktas på främst Havsöring, men gäddprylarna fick så klart följa med de också. Strax efter klockan två gav vi oss av från Väggahamnen och satte kurs mot Sternölandet. Vi stannade till vid diverse skär på vägen och vid Stutaskäret kom de första känningarna.


Mårten krokade en Näbbis och nu kände vi att denna dagen skulle bli riktigt bra. Mårten och jag brukar av någon outgrundlig anledning ha otroligt dåligt fiske tillsammans. Vi kan fiska riktigt bra var för sig, men så fort vi slår våra kloka i hop så brukar vi båda åka hem med det fula namnet. Idag skulle det  bli annorlunda.


Efter några kast hade jag en riktigt fin Öring som följde mitt bete, men som vände så fort den såg båten. Storlek är svårt att avgöra och av någon anledning så har fisken en tendens att växa ett par centimeter och kilo för varje gång man tänker på den. Hade den krokats så hade den i alla fall varit med råge godkänd.

Efter ytterligare en halvtimme så hade jag hugg som förmodligen var en näbbis, men denna klev av efter ett par sekunder. Vi Fortsatte att effektivt fiska Sternökustens skär och bröt, trots att förutsättningarna såg helt idealiska ut så uteblev huggen. Efter att ha tagit ett par stopp inne i östrahålavik, så började jag tjura och blev nu mer sugen på att rycka lite gädda. Mårten gick motvilligt med på att vi förflyttade oss in mot Stilleryd och Munkahusviken. Väl där börjar Mårten få tillbaka fiskesuget då det såg helt grymt hett ut på fin efterleksgädda. Efter två kast så har jag en gädda som attackerar min Big bandit men missar, två gånger. Nu blev vi riktigt taggade. Vi stoppar vårt driftfiske i mitten av viken och kastar av båda vasskanterna med kirurgisk precision. Plötsligt ser jag en ordentlig virvel efter min BB. Där såg jag gäddan! En ordentlig madam på ca: metern är efter och hugger men missar, vänder följer igen... och får sen syn på båten och sticker som en raket. Tyvärr så var det den sista fisken vi såg denna dagen. Vi försökte lura storgäddan några gånger till men gav sen upp och vände hemåt. En trevlig dag med mycket sol och god saltsmak i mun.

0 kommentarer: