söndag 9 maj 2010

Gäddjakt i skärgården

Jag hade bestämt mig för att åka ut med fiskeklubbens båt för en halvdags fiske, vilket i tanken skulle bli en frossa i feta gäddmadammer och härliga fajter. Efter att ha ringt en kompis, som normalt inte fiskar så mycket, men som inte brukar tacka nej för att komma ut i naturen en stund så var det bokat.
Spön togs fram, rullar sågs över, beten och krokar syndas. Speciellt de ny tailade handgjorda jerkbaitsen.

Väl framme vid båtplatsen möttes vi av en armada med tyska fisketurister. 5-6 båtar minst, bara i lilla viken där vi har båten!

Jaha då är vikarna här intill sönderbankade tänkte jag. Men lite hopp skänktes då jag såg att de varken hade några större gäddvobblers eller jerkbaits, utan vad som såg ut mer som örings eller laxbeten i båtarna.


Vi satte siktet på en vik som brukar hålla fisk på våren. Efter att vi börjat fiska av viken utifrån och sakta drifta inåt, så blir vi plötsligt jagade av en ännu en hyrbåt som helt utan pardon körde upp och parkerade sig  brevid oss och började fiska. Irritationen steg markant i vår båt ju närmre de kom. Att man inte kan respektera varandra?! Inte fan hade väl jag kört in i en vik där jag ser andra båtar som fiskar och definitivt inte parkera mig bredvid någon, för att sedan börja fiska av den andra båtens område.

Jaja. Vi flyttade på oss igen och sökte av lite nya vindpinade vikar utan att se en fisk.
Väl inne i en hårt strömsatt vik hade jag så en följare av modellen 5-6 kilo, som vägrade att hugga. Några kast senare så hade jag ett hugg som kändes otroligt mystiskt. Hårt och rappt men inte tungt. Efter en rusning i blixtrande fart som gick helt i sidled så klev vad det nu var av krokarna. Kan det varit en öring? Något snabbt var det i alla fall.

Några kast senare hög en hungrig lite krabat, knappt större än betet, en BigBandit suspending modell Tånglaken.

Detta blev den enda fångsten för dagen, och visst blev det en 5-plussare som utlovats. Dock räknat i hekto och inte kilo. Men luften var klar, regnet höll sig på avstånd och vinden blåste rent själen från vardagens mödor och bekymmer.
En mycket trevlig dag på sjön!

Vatten temp: n/a
Luft temp: 7,5
Vind: SSV 2-5 m/s
Molnigt / dis 






0 kommentarer: