söndag 26 september 2010

Harasjömåla bjudfiske

Fredagen 24/9 spenderades på Harasjömålas fiskeanläggning, lilla Vångafylet för att vara mer precis. Sjön är en "hyrsjö" och där av helt befriad från fångstregler. Allt utom notdragning och dynamit verkade vara ok. Glad i hågen så monterade jag ihop mitt nya flugspö och började rigga. Efter att under två minuter stått och funderat över flugvalet, så började diverse bottenmeten och bombardor regna från himmlen. Powerbait försedda revar slog ner som sjunkbomber runt omkring mig. Jag monterade helt sonika ner mitt flugspö igen och plockade fram mitt UL spö med dagen till ära ny UL rulle som jag köpt av en kille på fiskesnack. Riggade två bottenmeten, och satte sedan igång att fiska med mitt UL spö. Det dröjde inte länge innan det högg på ett litet skeddrag av snittet lill-zigge, fast mindre. Dagen fortlöpte med bra fiske. 3-4 bågar på UL och 14 på botten mete med powerbait. Av dessa tog slaktades 10-12 fiskar och resten satt så fint att jag kunde sätta tillbaka dem. Nu har jag fisk till både släktingar och kollegor.

Kvaliteten på fisken varierade. Minsta var på 0,9 kg, största 1,75. Viss del av fisken måste ha gått ett bra tag i sjön, då de hade grymt fina fenor och kämpade på riktigt riktigt bra. Men som vanligt så var en del av fisken ganska menlös. Små stumpar till fenor och relativt orkeslösa. Det går nog en och annan elak Gädda i sjön också, flera av fiskarna hade rejäla bitmärken.

Allt som allt en trevlig och avkopplande dag. Inget slit med tunga beten och stormbyar.

0 kommentarer: