fredag 17 september 2010

Stacka Boo goes fishing.

Njaa.. Kanske inte just Stacka Bo, men "Buck-a-Boo" Muskie spinnare!


Just en sådan inhandlades igår. Har blivit lite sugen på att ha lite sådana här beten med mig ut när gäddan är trög eller för de dagar när man har många följare och ingen som riktigt vill hugga.

Självklart var jag ju tvungen att dra ut och testa denna monsterspinnare, modell piercad hamster.

Förutsättningarna var båda bra och dåliga. Blåsigt som både han där nere och hans moster, med fin färg i vattnet. Dåligt på grund av det fortsatta lågvattnet.

Blekinge fisket efter gädda brukar ju som bekant inte vara speciellt lätt, och lågvatten gör ju inte saken bättre. Mycket "ålagräs" och annat skräp i vattnet, samt det låga vattenståndet gjorde att man antingen fastnade i undervattens vegetationen eller fick massa gräs runt krokarna som hindrar gången på betena.

Efter att ha fiskat av en hotspot med en Pig, i normalt tempo så bytte jag växel och körde några kast med raketsnabb hemtagning. Direkt hade jag en gädda som var på och kände lite, men ville inte riktigt ta.
På med "Stacka-boo" och på andra kastet fick jag tokhugg!

En stark och stridbar Gädda mellan 4-5 kilo visade sig snart, och hon var inte sugen på att följa med upp och vägas. Ett par fina rusningar senare så klantade jag mig vid landningen. Jag tog ett fint gälgrepp men tappade balansen och fisken gick tillbaka i vattnet, nu utan krokar i käften. Synd att jag inte fick någon bild på fisken, men skönt att releasen fick så fint!

Andra nyheter är att nu är båt fixad till Gäddfestivalen! Jag och Patrik kommer att fiska från en Ryds 515, vilket känns som en oerhörd lättnad. Tanken var att jag skulle köpa mig en båt nästa år, men eftersom jag och min fru äntligen väntar tillökning, så får jag väl hålla på båtköpet något år till.

0 kommentarer: