tisdag 14 september 2010

Nedräkningen har börjat BGF 2010!

Ja! Snart är det äntligen dags för Blekinge Gäddfestival. Helgen 9-10 oktober smäller det! Nytt för i år är att starten går i Jennberg, och inte vid fiskeshopen som vanligt. I år kommer jag (förmodligen) inte att fiska med mina gamla kära vapenbröder Ola och Mårten, utan kommer att bedriva fisket med min nyfrälste gäddfantast Patrik. Vi har ännu inte fått tag på någon båt att bedriva vårt fiske från, eftersom vi båda är båtlösa. Vi jobbar vidare på det problemet.

Var ute en snabbtur i går, mest för att skingra tankarna en stund. Upptäckte till min fasa att vattenståndet var nedåt 0,5 meter under det normala. Gäddorna brukar bli så in i helsikes tjuriga när vattenståndet ändras så dramatiskt. Efter att jag gått bom på ett flertal ställen så styrde jag kosan mot ett av mina smultronställen där det alltid står fisk. Här var det heller inte speciellt hett för dagen, men i ett sista desperat försök att få känna lite darrningar i spöt så hängde jag på en Rapala X-rap subwalk. Två kast tog det sen tog det tvärstopp i en snabb invevning. Mothugget satt perfekt, men ändå så gick damen lös efter en 15-20 sekunder. En tappad FIN fisk. När jag tog upp betet för att syna det efter bitmärken så fattade jag varför jag tappade henne. Krokarna var trubbiga som virknålar! Efter att ha satt mig ner och funderat en stund så kunde jag faktiskt erkänna att det var alldeles för länge sedan jag gick igenom mina krokar. Favortibetena är självklart alltid i topptrim, men den vanliga översynen har inte blivit av.

Så gissa vad jag gör nu?



Yepp! Nu bryns och byts det krokar på löpande band. Inte fan ska jag tappa någon fisk på BGF bara för att jag slarvat med krokarna i alla fall. Prippan i bakgrunden är ett måste för att hålla modet uppe när man har ett nästan tresiffrigt antal krokar att se över framför sig.

I morgon tänkte jag åka upp till ABU shopen i Svängsta, för att lämna in min rulle på service. Den börjar låta lite skumt trots att den inte ens är ett år gammal. Vi får väl se vad de säger där uppe.


Tight lines!

0 kommentarer: